Dansetid - dans og bevægelse i skolen | Det er vigtigt at bevæge sig
2643
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-2643,ajax_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Det er vigtigt at bevæge sig

Hvad ved vi om vigtigheden af bevægelse?

Forskningen peger på at det for fysikken og også mentalt er ekstremt vigtigt med fysisk aktivitet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler børn og unge, at de skal lave fysisk aktivitet min 60 minutter om dagen. Samtidig ved vi, at en af tidens helt store trusler mod børn og unges kroppe er, at de sidder så meget stille i deres hverdag. Det handler i høj grad om at skabe positive kropslige erfaringer, for ”Hvis børn udvikler en god motorik, øger vi sandsynligheden for, at de vil få bevægelsesglæde, positiv selvopfattelse, motivation til at møde nye udfordringer og indgå I fællesskaber og dermed I sidste ende også øge bevægelseskvantiteten.

Det handler i høj grad om at skabe positive kropslige erfaringer

Hvad ved vi mere om, hvad dans kan bidrage med til børns og unges livskvalitet?

Læs artiklen fra Idrættens Analyseinstitut.

Få mere viden om dans

Få mere viden om dans

Dansen taler til individet i et fællesskab

Musik som en dimension

For børn i alle aldre hænger musik og dans uløseligt sammen. Spiller man musik i en børnehave, vil alle helt naturligt begynde at danse. Dans og musik er så tæt knyttet sammen, at der på en række afrikanske sprog kun findes ét ord for både musikken og dansen.

Musikken styrker – via dansen – motorikken og bevægelsen, skærper sanserne, og giver ikke mindst børnene en mulighed for at bruge kroppen, brænde energi af og gøre det samtidig med at andre sanser udfordres.

Musik bruges af børn

Børn i alle aldre bruger musik som identitets-markør. Jo ældre børnene bliver, jo stærkere bliver den tendens. Så ved at styrke kendskabet til musik og koble det sammen med dans, giver vi også børn og unge stærkere redskaber til at definere sig selv om individer.